Пам'ятка

/Files/images/images (32).jpg«Учись читати виразно»

Ніколи не читай поспіхом!

1. Виразно читати — це значить:

— розуміти те, про що (про кого) читаєш (правильно передавати головну думку твору, розуміти образи, поведінку героїв тощо);

—демонструвати гарну і чітку дикцію, правильну вимову звуків, їхніх сполучень, словосполучень;

—уміти дотримуватися пауз і логічних наголосів, які передають задум автора;

—уміти дотримуватися інтонації питання, ствердження, заперечення, спонукання, а також надавати голосу потрібного емоційного забарвлення — радості, суму, тривоги, збентеження, іронії, жарту тощо.

2. Перечитай текст уважно. Визнач зміст, думки, почуття, настрій, переживання героїв твору, автора.

3.. Визнач своє ставлення до подій, героїв;; опису картин природи.

4. Подумки уяви собі їх.

5. Визнач, що ти повідомлятимеш при читанні слухачам, що вони повинні зрозуміти (яке твоє завдання при читанні)

6. Вибери відповідно до завдання читання інтонаційні засоби: тон, темп, розстав паузи, наголоси.

7. Прочитай текст уголос для себе. Перевір ще раз, чи погоджуєшся з тим, про що (кого) читаєш. Пам'ятай, що ти читаєш текст перед слухачами і спілкуєшся з ними.

8.Прочитай текст виразно. Використовуй такі умовні позначки:

—логічний наголос:

—паузи:

і — мала; І — велика; II — дуже велика.

— темп:

3. — звичайний, природний;- ш. — швидкий; прш. — пришвидшений; п. — помірний; пв. — повільний; уп. — уповільнений.

/Files/images/na_jukose_45_(18).jpgРобота над текстом художнього твору

1. Прочитай вголос чи мовчки текст твору і визнач, про що (про кого) у ньому йдеться.

2. З'ясуй, чи всі слова І вислови ти розумієш.

3. Назви персонажів (образи, ситуації, явища...), які зображені у творі, та їхні характерні ознаки.

4. Поміркуй, якою тобі уявляється поведінка персонажів, як ти її розумієш і чому саме так.

5. Порівняй, зістав, оціни поведінку героїв (ситуації, події, картини природи) і зроби відповідний висновок.

6. Визнач, що найбільше тебе схвилювало, стривожило, засмутило, пораду­вало... Вислови своє ставлення до описуваного у тексті (що схвалюєш, що за­суджуєш).

7. Визнач, як пов'язані між собою описані події, явища, вчинки.

8. Визнач основну думку твору. Якими словами висловив її автор?

9. Підтверджуй свої міркування словами тексту.

Як готуватися до усного виступу

1. Подумайте, з якою мстою ви будете говорити.

2. Визначте тему, основну думку, тон вашого виступу (урочистий, спокійний,
обурений і т. д.).

3. Підберіть потрібний матеріал.

4. Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі (роздум,
опис, розповідь...).

5. Визначте можливий стиль вашого виступу.

6. Складіть план.

7. Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним
наголосом, темпом мови, гучністю голосу, жестами і мімікою.

8. Попросіть кого-небудь з ваших друзів послухати вас, врахуйте їхні зауваження.

9. Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе вам вдосконалити виступ.

Як підготуватися до виразного читання тексту

1. Уважно прочитайте текст, уявіть собі те, про що у ньому йдеться.

2. Визначте тему, основну думку, основний тон висловлювання.

3. Подумайте, з якою мстою ви читатимете цей текст, у чому будете переконувати своїх слухачів.

4. Підкресліть найважливіші у змісті слова, тобто логічно наголошені.

5. Визначте паузи.

6. Продумайте, як ви можете використати інші засоби виразності усного
мовлення: темп мови, гучність голосу і т. д.

Як скласти план тексту

1. Прочитайте текст, з'ясуйте значення незрозумілих слів.

2. Визначте тему і основну думку,

Кiлькiсть переглядiв: 307

Коментарi